Italië

Italië roept veel associaties op. Vraag mensen op straat waar ze aan moeten denken als ze het woord Italië horen en je krijgt een waslijst aan typisch Italiaanse dingen. Italië staat vooral bekend om de rijke cultuur en geschiedenis, het heerlijke eten, het temperament van de bevolking en de liefde voor mooie dingen.
Design en het oproepen van een bepaald gevoel zijn elementen die in vrijwel iedere Italiaanse auto terug komen, zelfs in massamerken zoals Fiat en Alfa Romeo. Wie zicht verdiept in meubels en accessoires voor woning en tuin zal ook zien dat de producten in het middensegment maar vooral in de hogere prijsklasse die vooral gebaseerd zijn op vormgeving en emotie vaak afkomstig zijn uit Italië. Het oog hebben voor mooie dingen is misschien wel het meest kenmerkende voor Italianen en Italië.

Eten
Het bereiden en consumeren van eten lijkt soms wel hogere kunst in Italië. De puurheid receptuur en ingrediënten is de basis van de klassieke Italiaanse keuken, waarbij de accenten vooral bepaald worden door de streek waar het gerecht gemaakt wordt en de soms eeuwenoude familierecepten die van generatie op generatie doorgegeven worden. Wie in Italië gegeten heeft kan bijna niet anders dan verslaafd raken aan de Italiaanse eetcultuur. Zelfs mensen die in Nederland geen tomaat aanraken blijken tijdens een bezoek in Italië ineens te genieten van de tomaten in de ‘insalata Caprese’, op de bruschetta en verwerkt in de vele gerechten.
De Italiaanse gerechten hebben de wereld veroverd. Pizza en pasta kun je in vrijwel iedere stad en dorp in de westerse wereld eten en ook topchefs van toonaangevende restaurants verwerken de Italiaanse producten in hun menukaart. Zo behoort pasta in de vele verschijningsvormen die het heeft tot de meest toegepaste bronnen van koolhydraten in warme maaltijden.

IJs
De liefde voor eten en drinken vind je terug in meer producten. Wat te denken van consumptie-ijs? De oorsprong van het ijs is terug te vinden ver in de geschiedenis, toen de Romeinen sorbet serveerden die gebaseerd was op sneeuw met fruit, honing en rozenwater. Het roomijs zoals we dat tegenwoordig kennen en wat vaak aangeduid wordt als Italiaans ijs stamt uit de vijftiende eeuw. Vanaf dat moment heeft de consumptie van ijs in Italië een flinke groei meegemaakt waarna het pas in de twintigste eeuw mondiaal een gigantisch succes werd.

Espresso
Onomstotelijk verbonden aan Italië is koffie. Wie tegenwoordig een gemiddelde koffieshop binnenloopt, waar dan ook ter wereld, ziet een vrijwel complete menukaart in het Italiaans staan: espresso, cappuccino, ristretto, caffè macchiato, caffè latte zijn enkele van de koffieproducten die overal ingeburgerd zijn geraakt. Hoewel de basis van de bereidingsmethode niet Italiaans is, zijn het wel de Italianen die rond 1900 de hedendaagse espresso verfijnden en zorgden voor de uiteindelijke naam die gebruikt wordt voor een eenpersoons kopje koffie van ongeveer 30 milliliter, dat binnen een tijd van 23 tot 28 seconden onder druk van 9 tot 10 bar (tegenwoordig vaak 14 tot 16 bar) gemaakt wordt. Alle andere varianten zijn gebaseerd op espresso, waarbij de naam aangeeft wat ermee gebeurd is (toevoegingen, andere verhoudingen). Zo is de populaire cappuccino een espresso waar gestoomde melk en melkschuim aan toegevoegd is, caffè lungo is een espresso die langer doorgelopen is, waardoor er meer volume en een minder krachtige smaak ontstaat en de caffè latte is een lungo met een evenredig deel aan warme melk.

Vakantie
Italië is een zeer populair vakantieland. Voor Amerikanen is een reis naar Europa bijna niet compleet zonder een bezoek aan Italië en ook onder Nederlanders en Belgen behoort Italië steevast tot de topbestemmingen als het neerkomt op zonvakanties, stedentrips, cultuurvakanties en een groot aantal andere soorten vakanties. Cultuursnuivers boeken bijvoorbeeld een vakantiehuis in Italië gelegen in het prachtige Piemonte en Ligurië en wie een stedentrip wil maken kan uit een groot aantal Italiaanse steden kiezen waaronder Rome, Venetië, Turijn, Milaan, Napels, Florence, Verona, Palermo en Pisa.